Жасқайрат СҮНДЕТҰЛЫ, экономика ғылымдарының докторы, академик:
– Жасқайрат Сүндетұлы, бүгінгі таңда жаһандық өзгерістердің елімізге әсері де жоқ емес. Әлем елдері азық-түлік қауіпсіздігіне де баса көңіл бөлуде. Өзге елдермен тереземіз тең болуы үшін мемлекетіміздің экономи-касы мен ауыл шаруашылығын дамыту қажет. Осы тұрғыда қандай ойыңыз бар?
– Ел экономикасы дами бастаған соң, халықтың да көңіл-күйі көтеріле түскені байқалады. Басқа елдермен салыстырғанда Қазақстан қаржы дағдарысынан көп қиындыққа ұшырамай шықты. Мемлекет басшысының тапсырмасы бойынша қазір көптеген жұмыстар атқарылуда. Оның ішінде Президенттің 2012 жылғы 14 желтоқсандағы «Қазақстан – 2050» стратегиясы – қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты халыққа арнаған Жолдауын іске асыру мақсатында нақты іс-шаралар жасалды. Маңызды мемлекеттік бағдарламалар қабылдан-ды. Өңірлерде «Бизнестің жол картасы – 2020» нәтижелі жүзеге асуда. Халықтың көңілінен шығатын жұмыс жүріп жатыр. Жаңа жобалар іске қосылуда. Экономикада тұрақты-лық сақталуда, қаржы саласының дамуы байқалып отыр. Соның бәрі халықтың көңіл-күйі көтеріңкі болуына оң ықпал етіп отыр.
– Ал өзіңіз негізінен қай саланы тереңірек зерттеп жүрсіз?
– Мені толғандыратын мәселе – ауыл шаруашылығының экономикалық жай-күйі. Бұл сала жанымызға жақын, халқымыздың әл-ауқатының көтерілуіне де бірден-бір әсер етеді. Ауыл шаруашылығы – еліміздегі үлкен саланың бірі. Әрине оның ел экономикасындағы үлесі аздау болып тұр, 5-6 пайыз шамасында. Бірақ ол аталған саланың төмендігінен емес, басқа саланың қарқын-ды дамып кеткендігінен оның үлес салмағы азайып отыр. Мұның өзі экономикаға үлкен әсер етеді. Ел тұрғындарының үштен бірі ауыл шаруашылығында жұмыс істейді. Қазір ауылдық жерлерде шамамен Қазақстан халқының 45 пайызы тұрады. Ауылдық жерлерді дамытуға көңіл бөліне бастады, жүйелі бағдарламалар қайта қолға алынды. Егін шаруашылығында инновациялық бағыттар бойынша жаңа технологиялар пайдаланылуда.
Мал шаруашылығында асыл тұқымды малды көбейту ісі жүріп жатыр. Соған орай мемлекет тарапынан қолдау жасалуда. Бұл бағытта шетелден сүтті асыл тұқымды ірі қара малдар сатып алынып, сол арқылы біздегі малды жетілдіру көзделіп отырса, екіншіден, өзімізде бұрыннан бар асыл тұқымды малдарды өсіріп-жақсарту мәселелері көтерілуде.
Тағы бір мәселе, қазақ елі 2017 жылы Астана қаласында ЭКСПО көрмесін өткізеді. Бұл – әлемдік оқиға. Дүниежүзінен шамамен 5 миллионға жуық адам келеді деген болжам жасалуда. Біріккен Ұлттар Ұйымына кіретін елдердің ішінен 100-ге таяу мемлекеттен өкілдер қатысады. Біріншіден, бұл көрме арқылы еліміздің танымалдығы арта түседі. Екіншіден, қатысушылар арасында көптеген келісімшарттар жасалады. Инвестиция көлемі арта түсетіні сөзсіз. Яғни ЖІӨ-нің артуына ықпал етеді. Үшіншіден, шетелдіктер осы көрмені көруге турист ретінде келсе де, олар да өз қаражаттарын біздің ел үшін жұмсайды.
Кейбіреулер «ЭКСПО-ға көптеген ғимараттар салынады, ол өткен соң, пайдаға аспай қалады» деп айтады. Бұл негізсіз пікір. Өйткені қазір барлық жұмыстар Президенттің тікелей тапсырмасы бойынша іске асырылуда. ЭКСПО-ға бөлінген қаржы, соған қажетті құрылыстар, кеңсе ғимараттары, спорт кешендері, үлкен көрме залдары – соның бәрі өз елімізде қалатыны анық, сондықтан оның бәрі «Назарбаев универси-теті» жанынан ашылады, болашақта аталған университеттің игілігіне асыру мақсаты ескеріліп отыр. Бұл орынды шешім.
Біздің елдің экономикасы алдыңғы қатарлы болып, қарқынды дамып кетті деп айтуға болмайды, әлі де қиындықтар кездеседі. Біріншіден, біз агро-био әлеуеттігі аз елміз. Яғни жеріміздің құнарлылығы орташа алғанда 2-5 есеге дейін кем, мысалы, Ресейдің жерінен екі есе төмен болса, Беларусь жерінен үш есе төмен. Ал дамыған елдермен салыстырсақ, 5 есеге дейін төмен. Сондықтан әлемдік бәсекелестікке даярмыз деп айту қиын. Ол үшін жер мен елдің жағдайы ескеріле отырып, әлі көп жұмыс жасалуы керек.
Тағы бір өткір мәселе – бізде қазір ауыл шаруашылығы машиналарының құрал-жабдықтары өндірілмейді. Аздаған, бес-алты зауыт бар. Олар негізінен техника құрастырушы, жинақтап шығарады. Бірақ осы салада озық технологияларды өзіміз шығаруға әлі дайын болмай жатырмыз. Бізде жердің байлығы өте көп, бірақ оны дұрыс пайдалануымыз керек. Жеріміз үлкен екен деп, бірін бастап, бірін тастап, келесі бөлігін өңдей беруге болмайды. Жерді өңдейтін жаңа, заманауи техникаларды өзімізде шығарғанымыз жөн. Ауыл шаруашылығы машиналарын жасау зауытын қалыпқа келтіргеніміз абзал.
Бізде мал шаруашылығы дамып келе жатқанмен, оның өнімділігі төмен. Өйткені малдың 80 пайызы үй шаруашылығы жанында. Ал мұндай жағдайда асыл тұқымды мал өсірілмейді, құнарлы жем-азық берілмейді. Жылдан-жылға шөптің де, жемнің де бағасы қымбаттап келе жатыр. Сондықтан үй шаруашылығының көбі қазір мал басын азайтып жатыр.
Менің ойымша, бұл мәселені шешудің екі-үш бағыты бар. Қазіргі Ауыл шаруашылығы министрлігінің саясаты бойынша негізінен үлкен тауарлы шаруашылықтарға қолдау жасалады. Ал жеке, қосалқы шаруашылықтардың көп жағдайда көмек алуға қолы жете бермейді. Олар бәсекеге бейім болмаса да, қазір көмек берілмесе, ертеңгі күні олар құрып кетеді. Ал үлкен шаруашылықтар бізде аз, олардың басым бөлігі егінмен айналысады. Сондықтан жеке, қосалқы шаруашылықтарға да қаржылай қолдау жасау керек. Қазір микрокредиттер беріледі, оның да жетіспей жатқан тұстары бар. Біріншіден, бөлінетін ақшаның мөлшері аз. Бәріне бірдей жетпейді. Аймақтардың жағдайы әртүрлі.
Келесі бір өнбей келе жатқан іс – кооперативтік ұйымдастыру мәселесі. Дүниежүзінде ауыл шаруашылығы тауар өндірушілері кооперативтер құрып, бірігуімен өсіп жатады. Ал бізде заң жүзінде құжаттары бар, бірақ әлі ол іске аспай жатыр. Неге десеңіз, біздің жеке шаруашылықта жүрген қожалықтардың басшылары «Егер кооперативке кіріп кетсек, меншігіміз бөлініп кетеді, дұрыс пайда таба алмаймыз» деген уәж айтады. Бірақ біз осы кооперативке бірігуге қатты көңіл бөлуіміз керек.
Келесі бір өзекті мәселе – ауыл шаруашылығының мамандарын даярлау. Соңғы жылдары жоғары оқу орындарында гранттар бөлініп жатыр. Бірақ олар әлі толық жолға түсіп кете алмай тұр. «Дипломмен – ауылға» бағдарламасы бойынша көбіне-көп денсаулық, мәдениет, білім беру саласының мамандарына қолдау жасалуда. Ал ауыл шаруашылығының мамандары осындай көмекті аз алады. Және кейбір өңірлерде бұған жеткілікті түрде көңіл де бөлінбейді.
– Демек, қазір қандай мамандар қажет?
– Біріншіден, ветеринарлық мамандар керек. Олар малды аман-есен сақтау үшін қажет. Өздеріңізге белгілі, өткен жылы шетелден сатып алып келген малдан ауру табылып, түгелдей өртеп жіберді. Өзіміздің аймақтарымызда да әртүрлі мал аурулары шығып қалып тұрады. Сондықтан ветеринарлық маман-дар даярлауға мемлекет тарапынан қолдау жасалуы тиіс. Оларды шаруашылықтар емес, мемлекет қаражаты есебінен даярлау керек. Бұрын әр шаруашылықта бір ветеринар болса, қазір аудан бойынша санаулы адам жұмыс істейді. Сондықтан әр ауылдық округтегі мал басының санына орай ветеринар маманын бекіту жөнінде нормативтер белгіленуі керек.
– Малдың сау болуы – адам денсаулығының кепілі ғой.
– Иә, мал сау болса, адам да сау болады. Қазіргі күнге дейін біздің малдарда бруцеллез, туберкулез деген аурулар көп кездеседі. Ол елдің тұрғындарына да өте қауіпті. Екіншіден, бұрын зоотехних мамандығы болған, қазір ол мал шаруашылығының технологы деп аталады да, жалпы ұйымдастыру мәселелеріне аз көңіл бөлінеді. Осы мамандарды даярлауды да дұрыс жолға қою қа-жет және олар ауылдарға барғанда, тұрмыстық, экономикалық-әлеуметтік жағдайлар жасалғаны жөн. Сондай-ақ бүгінгі таңда облыс, аудан орталықтарында арнайы курстар ашып, шаруа қожалықтары, кооператив және ірі шаруашылықтар басшыларының да кәсіпкерлік біліктілігін жетілдіре түсудің маңыздылығы зор. Оларға нақты консультациялық көмектер беру жолдары шешілгені дұрыс.
– Өңірлерге шығып тұрасыз ба? Қазіргі ауылдардың даму деңгейі қандай?
– Өңірлерге іссапармен шығып тұрамын. Сонда байқағаным, аймақтардағы даму деңгейі әртүрлі. Еліміздің солтүстік облыстары астық өсіруге қолайлы және ірі мал шаруашылықтары бар, оңтүстікте жеміс-жидек, көкөніс, мақта саласы дамыған. Ал батыс облыстарының ауыл шаруашылығы экономикасына қосып отырған үлестері әлі аздау. Оның себебі жерінің көп аймағы құнарсыз. Мысалы, Ақтөбе, Батыс Қазақстан облысының кейбір аудандары егін егеді, бірақ оның шығымдылығы орташа алғанда 5-6 центнерден аспайды. Әлемдік экономикаға назар аударсақ, мұндай өнім алу бәсекеге қабілетсіз болады, кеткен шығынын да ақтай алмайды. Атырау, Маңғыстауда астық мүлдем жоқ. Сондықтан бұл аймақтарда мал шаруашылығын көбейту керек. Мемлекеттен қолдау жасалған кезде, аймақтардың ерекшеліктері ескерілуі қажет.
Мысалы, өзім араға екі-үш жыл салып Батыс Қазақстан облысына барып тұрамын. Бөкей Орда, Қазталов, Жаңақала аудандарында қа-зір мал шаруашылығы жақсы дамып келе жатыр. Және де нарыққа көшкен тұста бұл аудандарда ауылдар көп өзгерістерге түспеген, тарап кетпеген. Мысалы, солтүстік облыстарда кішкентай елді мекендердің бірқатары тарап кетті.
Бөкей Орда, Жәнібек аудандары облыс орталығынан 500-600 шақырым жерде орналасқан. Ол аудандарға баратын жолдың жартысына тас төселген, жартысы шаңы бұрқыраған грейдер. Ал ауданның ішіндегі елдімекендердің жолдары мүлдем сын көтермейді. Көктем мен күзде тіптен қиын, грейдерлер саздан көтерілгендіктен, жауын-шашында ми батпаққа айналып, қатынас үзіліп қалып жатады. Жол апаттары да көп. Егер жол болмаса, халық қалай жүріп-тұрады? Шалғай өңірде тұрғаны үшін мемлекеттік көмек те берілмейді, халықтың тұрмысына да қолайсыз. Сондықтан шалғай ауылдарға мемлекеттік көмек көрсетілуі тиіс. Өйткені ол – өз жеріміз. Егер ондай жерлерді пайдаланбасақ, ерте ме, кеш пе, ол жерді басқа біреу пайдаланғысы келуі мүмкін.
Қазір ауылдық жерлерде малдың терісі мен жүні үйіліп жатыр. Амал жоқ, көбіне шұңқырларға көміп тастауда. Тері мен жүннен тұрмысқа қажетті қаншама өнім шығаруға болар еді? Сондықтан тері мен жүн өндіру мәселесіне байланысты біздің елімізде бір нақты шешімге келіп, аудан орталықтарында тері өңдейтін ірі-ірі өндіріс орнын салуды қолға алған жөн деп есептеймін.
Ауылдық жердегі проблеманың бірі – жол мен су. Әрине, мемлекет тарапынан қомақты қаржы бөлініп жатыр. Қазіргі салынып жатқан «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» халықаралық дәлізі елдің экономикасына, аудандарды дамытуға тың серпін беретіні сөзсіз. Бірақ облыстардың ішіндегі жолдардың жағ-дайы сын көтермейді. Жеріміз үлкен болған соң, халықтың басым бөлігі автокөлік жолдарымен қатынайды. Сондықтан автокөлік жолын жаңғыртудың маңыздылығы өте зор.
Сондай-ақ батыс өңірінде елді мекендерді көгілдір отынға қосу мәселесі жақсы қолға алынуда. Бізде газ өте көп. Ресей, Қытай сияқты шетелге де сатып жатырмыз. Бірақ өзіміздің кейбір аймақтар газбен қамтылмай отыр. Мысалы, солтүстік облыстарда газдандыру мәселесі көтеріліп келе жатыр, бірақ әлі шешілген жоқ. Ал негізі газбен, сумен қамтамасыз етілсе, елді мекендер сақталады. Газ, су, жол – осы үшеуі жеткізілсе, ел болады! Ел болса, мал болады. Мал арқылы өнім көбейеді. Өнім артқан соң, біздің экономикамыз көтеріледі, халықтың тұрмыстық жағдайы жақсарады.
Бұрын телефон байланысы қиын еді, қазір ол мәселе шешілді. Ұялы телефонның таралу ауқымы ауылдарға да жетті. Бұл жақсы шешімін тапқан іс болды.
– Халықты орналастыру, ішкі көші-қонды реттеу туралы қандай пікір қосар едіңіз?
– Алдағы уақытта «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» сияқты үлкен күре жолдардың бойына елді мекендерді орналастыруды ескерген жөн. Сонда жол бойындағы инфрақұрылым да дамиды. Қазір Өңірлік даму министрлігінің жанында Қазақстандағы жер аумақтарын ұйымдастырудың бас схемасы (үлгісі) жасалып жатыр. Мен соның сараптама кеңесінің мүшесі болдым. Егер белгіленген басты бағыттар іске асатын болса, 2030 және 2050 жылға қарай өңірлерді дамытуға қатысты көптеген мәселелер шешілетін болады.
Нарық заманының алғашқы қиын кезеңінде шалғай аудандардың тұрғындары аудандарға, ірі қалаларға, соның төңірегіне көшіп келді. Ол көптеген қиындықтарға алып келді. Жалпы, Қазақстанның өз жерін жаңа технологияларды қолдана отырып, толық пайдаланғанымыз жөн. Мысалы, бізде қазір құмды аймақтар, жерлері шөл және шөлейт болып келетін 30-ға жуық аудандар бар, олар жалпы 14 млн-дай жер көлемін алып жатыр, 1 млн-дай адам тұрады. Ол тұрғындарды үдере көшірмей, сол тұрған жерлерінде қолайлы өмір сүре алатындай жағдай жасау керек. Жақында газеттен оқыдым, Жапонияда құмды жерлерге өсімдіктер өсіретін жаңа технология ойлап тауыпты. Ол технологияның жасап шығару жұмысы 2016 жылы аяқталады. Оны пайдаланса, құмайт жерлерге жауған жаңбырдың, еріген қардың суы 70 пайызға дейін сақталып қалады екен. Соның нәтижесінде ол жерлерге шөп өседі, мал жайылады деген сөз. Біз де өркениет жолында дамып, сондай игіліктерге қол жеткізуіміз керек қой. Мысалы, Израилдің жері құмды, шөлейт болып келеді. Бірақ Израил алқаптарды суаруда жаңа технологияны пайдаланып, қазір дүниежүзіне жеміс-жидек, көкөніс өнімдерін сатып отыр.
Біздің жеріміздің үлкендігі – елдің және халықтың байлығы. Жеріміздің асты да, үсті де бай. Бірақ оның қазынасын дұрыс игеруіміз керек. Қазір бізде мұнай мен газдан ел бюджетіне түсетін табыстың мөлшері онша жоғары емес. Ал Норвегияда мұнай мен газдан алынатын пайданың 80 пайызына дейін мемлекеттің бюджетіне түседі екен! Әсіресе, мұнай мен газ саласы ауыл шаруашылығына қолдау жасауы тиіс!
– Демек, табиғат байлығының табысы ауылға да бөлінуі керек дейсіз ғой?
– Иә, бөлінуі қажет. Айталық, еліміздің батыс өңірінде мұнай-газ көп өндірілетін болса, ал ауыл шаруашылығының дамуы кенже қалған. Статистика агенттігі орташа алғандағы жалақының жоғары мөлшері Атырау, Маңғыстау облыстарында деп айтады. Ол негізінен мұнайшылардың табыстары есебінен жоғары болып тұр. Ал ауыл тұрғындарының табыстары өте төмен. Сол өңірде мұнай мен газ шығарып, мол байлықты игеріп жатқанда, сол облыстың тұрғындары оның игілігін неге көрмеске?!
Қазір ауыл шаруашылығын бәсекеге қабілетті етеміз дегенмен, оған қомақты қаржы бөлінбесе, ісіміз алға баспайды. Бүкіл әлемде ауыл шаруашылығы мемлекеттің көмегінсіз дамымайды. Мысалы, дамыған Батыс Еуропа елдерінің өзінде ЖІӨ-нің 25 пайызы ауыл шаруашылығына бағытталады. Ал бізде ЖІӨ-нің 2-5 пайызы көлемінде ғана. Ол өте аз. Егер мұнайдан, газдан түсетін табыстан да ауыл шаруашылығына қаржы бөлінетін болса, халықтың игілігі молая түсер еді, елдің экономикасы артады.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан Еркін ҚАЛДАН
Дереккөзі: aikyn.kz